Kunta ei saa digitalisoida kaikkia palveluja

Tarkastuslautakunnan mukaan Helsingin on palveltava yhdenvertaisesti myös niitä kuntalaisia, jotka eivät käytä sähköisiä palveluita. Vanhusten sosiaalipalvelujen riittävyyttä ja laatua tulee arvioida vuosittain.

Teksti: Ari Liimatainen

Helsingin kaupungin tarkastuslautakunta toteaa tuoreessa arviointikertomuksessaan, että perinteiset palvelut, kuten käynnit ja puhelinkontaktit, tulee säilyttää digitaalisten palveluiden rinnalla.

Lautakunta edellyttää, että Helsingin on myös turvattava sähköisen asioinnin parempi saavutettavuus. Asiointipalvelujen löydettävyyteen kaupungin verkkosivuilta tulee kiinnittää enemmän huomiota.

Sähköiset palvelut tulee tarjota yhdenvertaisesti suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Niissä pitää tavoitella selkokielisyyttä.

Helsinki on siirtämässä terveydenhuollon sähköiset palvelut syksyllä 2020 Maisa-asiakasportaaliin, jossa ne ovat paremmin saavutettavuusdirektiivin mukaisia. Kuitenkin myös Maisa-portaalissa on havaittu jatkuvasti kehitettävää. Puutteet haittaavat erityisesti vammaisten asiakkaiden asiointia.

Sosiaalipalveluja laatua arvioitava

Helsingin kaupugin tarkastuslautakunta kiinnittää huomiota siihen, että Stadin ikäohjelmassa ei arvioida palvelujen riittävyyttä ja laatua.

Tarkastuslautakunta toteaa, että sosiaali- ja terveystoimialan tulee laatia yhdessä vanhusneuvoston kanssa vuosittain arviointi iäkkäiden sosiaalipalveluiden riittävyydestä ja laadusta.

Lisäksi tulee varata nykyistä enemmän resursseja toimintayksiköiden omavalvonnan tukemiseen, seurantaan ja kehittämiseen.

Lue myös: Netti ei riitä tiedottamiseen

Klikkaa sivu sosiaaliseen mediaan. Kiitos että välität!