Helsinkiläiset saavat digitukea etäpalveluna

Etädigitukipyynnön voi tehdä puhelimitse, chatissa tai verkkolomakkeella.

Teksti: Ari Liimatainen

Koronaepidemian vuoksi moni palvelu on siirtynyt pelkästään verkkokäyttöiseksi. Samanaikaisesti Helsingin kaupungin perinteiset digitukipaikat, kuten kirjastot, asukastalot, palvelukeskukset ja työväenopiston tilat, ovat suljettuina.

Katja Tähjä

Digineuvonnan tarve on nyt suurta. Tilannetta helpottaakseen Helsinki on aloittanut etädigitukipalvelun. Tukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä sekä sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa.

Tukipyynnön jälkeen digituen antaja ottaa asiakkaaseen yhteyttä soittamalla ja sopii digituesta tarkemmin.

Digitukea antavat kaupungin neuvontapalveluiden, kirjastojen ja työväenopiston työntekijät sekä Enter ry:n vapaaehtoiset. Tukea saa myös muilla kuin suomen ja ruotsin kielellä. Maksuton palvelu toimii arkisin kello 9–19 välillä.

Etädigitukipyyntöjä otetaan vastaan kolmella tavalla:

– puhelimitse Helsinki-infon numerossa 09 310 11111 (ma–to klo 9–16, pe klo 10–15)
– chatissa osoitteessa hel.fi tai neuvonta.hel.fi 
– verkkolomakkeella osoitteessa digituki.hel.fi

Digitukea ei ole Helsingissä aiemmin annettu näin laajasti etänä. Kokemuksia hyödynnetään digitukipalvelujen kehittämisessä. Etädigituen antamisessa noudatetaan Digi- ja väestötietoviraston digituen eettistä ohjeistusta.

Klikkaa sivu sosiaaliseen mediaan. Kiitos että välität!